Spørgsmål & Svar

Kurérpartner hos Wolt

Den gennemsnitlige kurérpartner, der kører via Wolt er:

  • Dansk
  • 26 år
  • Deltid - cirka to ud af tre benytter det som supplerende indtægtskilde
  • Kører 15 timer pr. uge
  • Tjener mere end 160 kr i timen i gennemsnit - og over 200 kr i vores peak hours fra kl. 17-20, særlig fredag, lørdag og søndag

Info: Wolt Courier Partner Study fra Voxmeter
Yderligere spørgsmål? Tøv ikke med at skrive til presse.dk@wolt.dk.

Vi er 100% afhængige af, at kurérpartnerne er tilfredse. Derfor spørger vi om feedback på flere måder. Vi beder om feedback hver eneste gang en kurér har været ude og levere via platform. Dertil foretager vi hver tredje måned en omfattende undersøgelse, der har til formål at tage temperaturen på kurérpartnernes tilfredshed.

Senest har Voxmeter i en uafhængig undersøgelse på vegne af Wolt spurgt til, hvor tilfredse, kurérpartnerne er med deres partnerskab med Wolt. Hele 89% af kurérpartnerne (i alt 1.346 personer ud af de godt 1.500, der deltog i undersøgelsen) gav udtryk for, at de er enten tilfredse eller meget tilfredse med partnerskabet hos Wolt.

Hvis du har spørgsmål til tilfredsheden eller disse tilfredshedsundersøgelser så skriv til presse.dk@wolt.dk.

Kurérpartnerne bliver betalt pr. levering ift. distancen. Kurérpartnerens betaling er udgjort af både kundernes betaling og taget ud af restauranternes og butikkernes kommission. Den gennemsnitlige indtjening for kurérpartnerne ligger på 160 kr. pr. time - og mere end 200 kr i timen i vores peak hours fra kl. 17-20, særligt fredag, lørdag og søndag, hvor vi modtager de fleste af vores ordrer.

Yderligere spørgsmål? Tøv ikke med at skrive til presse.dk@wolt.dk

Som kurérpartner bestemmer du selv, hvor, hvornår og hvordan du vil køre, og hvad du har lyst til at have på af tøj mens, du gør det. Flere af vores kurérpartnere leverer faktisk mad for konkurrenter samtidig med, de leverer via Wolt (til tider iført konkurrenters gear) – og det er helt OK med os, så længe maden leveres i en termotaske jf. Fødevarestyrelsens regler.

Yderligere spørgsmål? Tøv ikke med at skrive til presse.dk@wolt.dk.

Ja – flere af vores kurérpartnere leverer for konkurrenter, samtidig med de leverer via Wolt (til tider iført konkurrenters gear) – og det er helt OK med os, så længe maden leveres i en termotaske jf. Fødevarestyrelsens regler.

Kurérpartnerne vælger selv at være hos os. Det gør de, fordi de er glade for samarbejdet og den frihed, vi tilbyder. Der er mange platforme i Danmark, og derfor også mulighed for at søge hen til konkurrenter eller andre virksomheder, mens man leverer for Wolt.

Yderligere spørgsmål? Tøv ikke med at skrive til presse.dk@wolt.dk.

Kurérpartnerne bliver betalt per levering i forhold til distancen. Kurérpartnernes betaling er udgjort af både kundernes betaling og taget ud af restauranternes og butikkernes kommission. Den gennemsnitlige indtjening for kurérpartnerne ligger på 160 kr. pr. time - og mere end 200 kr i timen i vores peak hours fra kl. 17-20, særligt fredag, lørdag og søndag, hvor Wolt har allermest travlt.

Yderligere spørgsmål? Tøv ikke med at skrive til presse.dk@wolt.dk.

Restaurant eller butik hos Wolt

Wolts mission er at gøre hverdagen nemmere for brugerne, hvilket ikke ville kunne lade sig gøre uden samarbejdet med restauranter og butikker. Wolt tilbyder en full-service-løsning, så butikker og restauranter ikke skal gøre andet end at modtage ordren, lave maden / pakke ordren og sende den afsted, når kuréren møder op. Wolt koordinerer kurérer og ordrer via deres platform og står for al kundeservice, og samtidig dækkes betalingsgebyret også af Wolt.

Wolt generere flere kunder og dermed ekstra omsætning for restauranter og butikker. Wolt tager 30 procent i kommission af bestillingerne foretaget gennem platformen, men til gengæld gør Wolt det muligt for butikkerne at udnytte deres kapacitet bedre, og det mindsker udgifter til blandt andet lønninger, el, forsikringer og husleje. Dermed fører samarbejdet med Wolt ofte til ekstra vækst i forretningen.

Yderligere spørgsmål? Tøv ikke med at skrive til presse.dk@wolt.dk.

Vores mission med at levere alt fra mad og dagligvarer til blomster og sneakers direkte til vores mange brugeres hoveddør ville ikke kunne lade sig gøre uden restauranterne og butikkerne. Det betyder, at deres succes er vores succes.

Vi er sikre på, og har indtil nu bevist, at vores model bidrager til nye kunder og dermed ekstra omsætning. Vi sikrer flere bestillinger, som butikken eller restauranten ellers ville være gået glip af, enten på grund af beliggenhed, eller fordi man ikke selv tilbyder levering. Gennem Wolt har butikkerne og restauranterne altså en enkel adgang til en effektiv platform, hvilket ofte fører til ekstra vækst i forretningen.

Yderligere spørgsmål? Tøv ikke med at skrive til presse.dk@wolt.dk.

Kernen i Wolts forretningsmodel er, at vi er et supplement til en restaurant eller butik. Wolt kan hjælpe med at generere ekstra bestillinger, som man ellers ikke vil have fået, efter de faste udgifter er betalt. Derfor skal økonomien i forskellige typer ordrer anskues forskelligt, og en ekstra Wolt-ordre er dermed et profitabelt supplement til resten af forretningen.

Yderligere spørgsmål? Tøv ikke med at skrive til presse.dk@wolt.dk.

SKAT og moms

Ja, vi betaler den SKAT, vi skal i Danmark. Vi sørger derudover for, at der betales den SKAT der skal af vores kurérpartneres indtjening, da vi både indberetter og betaler skatten inden kurérpartneren for sin udbetaling.

Wolt betaler til butiks- og restaurantpartnerne gennem det danske datterselskab Wolt Danmark ApS i stedet for det finske moderselskab. Det betyder, at der er påregning af fradragsberettiget moms af kommissionen, som alle partnerne er informeret om.

Yderligere spørgsmål? Tøv ikke med at skrive til presse.dk@wolt.dk.

Wolt kurérpartnere er alene ansat i et skattemæssigt perspektiv. Skatten af kurérpartnernes indtjening bliver betalt inden resten bliver udbetalt til kurérene. Alt bliver derfor indberettet og betalt til SKAT direkte. Dette gør det også væsentlig nemmere for vores kurérpartnere, da de ikke skal beregne deres skat selv, men derimod blot skal have styr på deres forskudsopgørelse og skattekort. Resten bliver klaret af os.

Yderligere spørgsmål? Tøv ikke med at skrive til presse.dk@wolt.dk

Wolt Market

Wolt Market er et helt nyt supermarkedskoncept i Danmark, hvor man har mulighed for at få leveret sine dagligvarer inden for 30 minutter. Det er et såkaldt delivery/pick-up marked, hvor man som kunde ikke bare kan gå ind fra gaden og handle. Du skal i stedet bestille dine varer via Wolt-app’en, som man kender det med take away, og så leverer Wolt det inden for kort tid. Du kan også vælge at bestille varerne og selv hente dem i butikken. Wolt kommer til at starte med cirka 2000 varenumre, og har alle de gængse varer, som man finder i et klassisk supermarked – lige fra frisk grønt til brød, fersk kød, frostvarer osv.

Yderligere spørgsmål? Tøv ikke med at skrive til woltmarket.dk@wolt.com.

Formålet med Wolt Market er at tilbyde hurtig levering af dagligvarer direkte til døren. Derfor bliver Wolt Market heller ikke drevet som et traditionelt supermarked med kassebetjening.

Yderligere spørgsmål? Tøv ikke med at skrive til woltmarket.dk@wolt.com.

Store ordrer, uanset om det er takeaway eller dagligvarer, leveres med en kurér, der kan håndtere store ordrer – dvs. i bil – og kuréren bliver kompenseret derefter.

Yderligere spørgsmål? Tøv ikke med at skrive til woltmarket.dk@wolt.com.

De butiksansatte er omfattet af en overenskomst med HK Handel (butiksoverenskomst).

Yderligere spørgsmål? Tøv ikke med at skrive til woltmarket.dk@wolt.com.

Wolt er hverken imod overenskomster eller ansættelse af kurérpartnere. Langt størstedelen af kurérerne ønsker dog ikke en fastansættelse, som vil betyde faste arbejdstider, og at muligheden for at afvise opgaver bliver taget fra dem. Indgår Wolt de overenskomster, der er i transportsektoren i dag, vil det de facto fjerne friheden og fleksibiliteten, som kurérerne sætter stor pris på.

Wolt har dog et klart ønske om at give kurérpartnerne løn under sygdom samt endnu bedre forsikring. Det arbejder Wolt for at få lov til det. Derfor er der i øjeblikket dialog med politikere og arbejdsmarkedets parter, hvor Wolt arbejder for at finde løsninger – både inden for eller som supplement til den danske model.

Yderligere spørgsmål? Tøv ikke med at skrive til woltmarket.dk@wolt.com.

Har vi stadig ikke formået at svare på dine spørgsmål?

Så er du altid velkommen til at kontakte os.